سینا پارامیس آریا

بتن و آسفالت دو روش روسازی محبوب هستند که می‌توان برای روسازی راه‌ها از آن استفاده نمود. در این دو روش از موادی تقریباً مشابه استفاده می‌شود. در روسازی با بتن، از ماسه، آب، سیمان و سنگدانه استفاده می‌شود، در حالی که مواد تشکیل‌دهنده روش روسازی با آسفالت را شن، ماسه، سنگ‌های خرد شده یا قیر تشکیل می‌دهند. این تفاوت‌های جزئی در مواد تشکیل‌دهنده، تأثیر مهمی بر نتیجه کلی خواهد داشت. بنابراین بسته به انتخابی که انجام می‌دهید، با مزایا و معایبی روبه‌رو خواهید شد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ظاهر بتن و آسفالت

داشتن ظاهری زیبا یکی از دغدغه‌هایی است که همیشه افراد با آن روبه‌رو هستند. بنابراین ظاهر همیشه عامل مهمی است. آسفالت بافتی تیره دارد و رنگ آن محدود به خاکستری یا سیاه است. این موضوع برای روسازی‌هایی که در آن طرح و رنگ اهمیت چندانی ندارد، مناسب است؛ اما اگر به دنبال کفسازی با طرح و رنگ مناسب هستید، کفسازی بتنی گزینه‌ای ایده‌آل و عالی است.

از آن‌جا که بتن بافت صاف‌تری نسبت به آسفالت دارد، به راحتی قابل رنگ‌آمیزی، طرح‌پذیری و حکاکی است. مصداق این نمونه را می‌توانید در تکنولوژی بتن رنگی مشاهده کنید. بنابراین اگر طرح خاصی در ذهن دارید، روسازی بتنی مناسب است.

اگر به دنبال کفسازی با طرح و رنگ مناسب هستید، کفسازی بتنی گزینه‌ای ایده‌آل و عالی است.اگر به دنبال کفسازی با طرح و رنگ مناسب هستید، کفسازی بتنی گزینه‌ای ایده‌آل و عالی است.

طول عمر بتن و آسفالت

یکی از سؤالاتی که هنگام انتخاب بتن یا آسفالت برای روسازی پرسیده می‌شود این است که کدام نوع روسازی طول عمر بیشتری دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت عمر روسازی بتنی از آسفالت بیشتر است. به طور معمول روسازی‌های بتنی، عمری بین ۳۰ تا ۵۰ سال دارند، در حالی که متوسط طول عمر روسازی آسفالتی بین ۱۲ تا ۲۰ سال است.

البته عوامل متعددی بر طول عمر هر یک از روسازی‌ها تأثیر دارد. برای نمونه عمر مفید روسازی بتنی بسته به نوع طرح اختلاط بتن، اندازه و بافت سنگدانه‌ها، نسبت آب به سیمان، نوع افزودنی به کار رفته، سرعت بتن‌ریزی، درجه تراکم، سرعت و کیفیت عمل‌آوری و بسیاری از فاکتورهای دیگر قابل تغییر است.

در مورد روسازی آسفالتی نیز موضوع همین است؛ برای مثال استفاده از سنگدانه‌هایی که به خوبی به ماتریس آسفالت نمی‌چسبند، باعث می‌شود روسازی با گذشت زمان شکسته شده و فروریخته شود. از سوی دیگر در روسازی‌های آسفالت، درصد فضای خالی (حباب هوا) در طول عمر آسفالت تأثیر دارد. بر این اساس هر چه میزان حباب هوا در آسفالت بیشتر باشد، عمر آن به دلیل نفوذ آب کاهش می‌یابد.

بنابراین در کنار استفاده از مصالح مناسب در هر نوع روسازی، لازم است حتماً این کار توسط متخصص با تجربه انجام شود تا تمام عوامل احتمالی در کوتاه‌مدت و درازمدت را پیش‌بینی کند.

طول عمر روسازی‌های بتنی، تقریباً بیش از دو برابر روسازی با آسفالت است.طول عمر روسازی‌های بتنی، تقریباً بیش از دو برابر روسازی با آسفالت است.

هزینه بتن و آسفالت

به جرأت می‌توان گفت طول عمر بالای روسازی‌های بتنی درست اجرا شده، باعث می‌شود هزینه این گونه روسازی‌ها نسبت به روسازی با آسفالت بیشتر باشد. دلیل این تفاوت قیمت، صرف زمان بیشتر و مهارت بالاتر در پروسه بتن‌ریزی و عمل‌آوری روسازی‌های بتنی است.

از آن‌جا که برای انجام روسازی بتنی لازم است اقدامات ویژه‌ای، مانند نصب قالب‌های چوبی در اطراف محل روسازی، تراز شدن دقیق کف پیش از بتن‌ریزی و انجام عملیات عمل‌آوری جهت محافظت از سطح بتن در برابر تبخیر به درستی انجام شود، هزینه روسازی بتنی به جای آسفالت تقریباً دو برابر خواهد بود.

با این وجود وقتی به هزینه‌های بلندمدت این دو روسازی توجه می‌کنید، روسازی بتن به جای آسفالت بیشترین صرفه‌جویی در هزینه را خواهد داشت. دلیل این امر، نیاز بالا و پیوسته روسازی آسفالت به نگهداری عمومی است که تکرار پیوسته آن در درازمدت، هزینه‌های اضافی بالایی را به پیمانکار اعمال خواهد کرد. این در حالی است که روسازی‌های بتنی درست اجرا شده، عمر بسیار بالایی داشته و به ندرت نیاز به نگهداری و مراقبت در دراز مدت خواهند داشت.

با این حال اکثر پیمانکاران به دلیل سهولت اجرا، تعمیرات آسان و هزینه پایین، آسفالت را انتخاب بهتری برای روسازی می‌دانند و توجهی به هزینه‌های مکرری که بابت تعویض و تعمیر مداوم آسفالت در درازمدت دارند نمی‌کنند.